Ben jij van plan om een bedrijf op te starten in de omgeving van Staphorst? Dan ben je goed op weg. Met een onderneming heb jij namelijk zelf de toekomst in de hand. Wel moet je rekening houden met een aantal zaken: zo moet je bijvoorbeeld een boel verzekeringen afsluiten, je moet jezelf goed voorbereiden en wellicht wil je wel een bedrijfswagen leasen. Gelukkig kunnen wij jou een handje helpen met de onderstaande tips.
1. Een goede voorbereiding is het halve werk
Zoals net al werd benoemd, komt er bij het opstarten van een eigen onderneming een boel op je af. Het is dus van groot belang dat jij je goed voorbereid bij het opstarten van jouw eigen bedrijf. Allereerst moet je je afvragen of de inwoners van Staphorst überhaupt zitten te wachten op jouw diensten. Je kunt hiervoor een onderzoek uitvoeren: vraag de mensen in het centrum van Staphorst of er behoefte is aan jouw bedrijf, peil vrienden en familie en voer bijvoorbeeld een enquête uit. Zo krijg je een beeld of er behoefte is aan jouw bedrijf of niet.
2. Stel een ondernemingsplan op
Het fijne aan een ondernemingsplan is dat je duidelijk op papier hebt staan wat jouw plan is. Je geeft onder andere antwoorden op de vragen als waarom je een bedrijf gaat beginnen, wat het idee achter jouw bedrijf is en wat je wil gaan bereiken. Houd vooral de details niet weg, want hoe concreter jij op papier hebt wat je van plan bent, hoe succesvoller je van start gaat.
Een marketingplan is een onderdeel van het ondernemingsplan. In het marketingplan ga je dieper in op de doelgroep en de markt. Je gaat als het ware checken of er wel belangstelling bij jouw diensten bij de doelgroep. Ook het financiële plan is een onderdeel van het ondernemingsplan. Hierin zet je op een rij hoe je jouw financiën gaat bijhouden.
3. Ga klanten werven
Jouw bedrijf is niets zonder klanten. Ben je van plan om in de omgeving van Staphorst te werven, of zoek je het ook op in de omgeving? In dat geval is het prettig om een auto te hebben. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor financial lease: in dat geval is jouw auto economisch gezien van jou. Met een auto kun je eenvoudig langs klanten gaan, maar je kunt er ook voor kiezen om via social media jouw bedrijf te promoten. Besteed in ieder geval genoeg tijd in het werven van jouw klanten. De klant is immers koning.
4. Heb de administratie op orde
Als startende ondernemer is het belangrijk om jouw administratie op orde te hebben. In het begin zal je hier wellicht wat luchtig over denken, maar je kunt al snel in de knel raken als je het niet op tijd begint bij te houden. Houd dus iedere investering in jouw bedrijf bij. Een occasion lease je bijvoorbeeld binnen een paar seconden, maar dit moet je wel bijhouden in jouw administratie als je deze ook voor zakelijke doeleinden gaat gebruiken. Bovendien krijg je te maken met btw-aangifte. Wanneer je jouw administratie goed bijhoudt is het doen van de btw-aangifte een stuk makkelijker.
5. Verzeker jouw bedrijf
Als startende ondernemer zie je door de bomen het bos niet meer als het gaat om verzekeringen. Vaak kiezen startende ondernemers voor de aansprakelijkheidsverzekering, de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de bedrijf- en beroepsaansprakelijkheid en de rechtsbijstandverzekering. Daarnaast moet je natuurlijk denken aan de pensioenverzekering en de ziektekostenverzekering. Lees je dus goed in als het aankomt op verzekeringen.