Samen zorgen we ervoor dat criminaliteit niet loont. Daarom is op 1 april vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid in samenwerking met andere partijen de Senioren en Veiligheidsmaand gestart. Deze week aandacht voor hulpvraagfraude en spoofing.
Via apps, zoals bijvoorbeeld WhatsApp of sms, communiceren we tegenwoordig veel met elkaar. Maar oplichters maken hier ook gebruik van. Ze proberen geld van u af te troggelen door zich voor te doen als een bekende van u.
Hoe gaat een oplichter te werk?
Bij hulpvraagfraude via WhatsApp of sms ontvangt u een bericht van een oplichter die zich voordoet als een bekende. Bijvoorbeeld als uw (klein)zoon, (klein)dochter of als uw vriend of vriendin. Vaak begint het met een berichtje dat de bekende een nieuw telefoonnummer heeft. Daarna volgt al snel het bericht dat diegene in de problemen zit met de vraag aan u om te helpen door middel van een betaalverzoek.
Wat kunt u zelf doen?
- Wees altijd alert als u om geld wordt gevraagd. Ook als u een bericht krijgt van een telefoonnummer dat bij u bekend is.
- Bel altijd eerst de persoon zelf op het voor u bekende nummer. En zorg dat u een normaal gesprek met hem of haar kan voeren. Neem er geen genoegen mee als de persoon zegt u niet te kunnen horen of dat hij/zij niet op kan nemen. Niet gebeld = geen geld.
- Controleer het rekeningnummer dat de oplichter opgeeft. Komt het overeen met het rekeningnummer van de bekende?
- Scherm uw social media af. Het gaat niet alleen om uw telefoonnummer, maar ook om foto’s die u openbaar heeft staan en de relaties die u heeft (bijvoorbeeld ‘vader van’).
Tip: volg de webinar
Op 15 april om 10.30 uur is er een gratis te volgen online lezing via Youtube. Hierin wordt onder andere hulpvraagfraude en ook het fenomeen spoofing besproken en toegelicht. Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’. De oplichter kan zich telefonisch voordoen als bijvoorbeeld iemand van uw bank.