Overijssel is een nieuw magazine rijker: Nedersaksen. Dit magazine, een uitgave van de Overijsselacademie, belicht de unieke eigenheid van de regio met een focus op de rijke geschiedenis, de Nedersaksische taal en cultuur, en het erfgoed van Overijssel. Het magazine biedt een podium voor verhalen die de kracht van de Nedersaksische identiteit vieren, van Groningen tot de Achterhoek. Donderdagavond werd het eerste exemplaar feestelijk gepresenteerd in de studio van Omroep Oost in Hengelo, waar commissaris van de Koning Andries Heidema het eerste exemplaar in ontvangst nam. “Dit is niet alleen het verhaal van de taal, maar het is het verhaal van onze gedeelde geschiedenis. Het verhaal van wie we zijn en hoe we met elkaar omgaan. Dat raakt aan wie je bent en waar je vandaan komt. Het raakt ons in ons hart.”

Een nieuw magazine voor een sterke regionale identiteit
Geeke Snijders, directeur van de Overijsselacademie en initiatiefnemer van het magazine, is trots op het resultaat: “Onze missie is helder: we willen de komende jaren betekenis geven aan de regionale eigenheid van Overijssel. Alleen als we het verleden kennen, kunnen we het heden begrijpen en de toekomst richting geven. Door onderzoek en verhalen te vertellen maken we het verleden tastbaar en relevant voor de uitdagingen van vandaag. Met dit magazine kunnen we die verhalen een breder podium geven en mensen verbinden met de cultuur van deze regio.”

Diepgewortelde cultuur in verhalen
In de eerste uitgave van het magazine delen verschillende mensen hun unieke band met de Nedersaksische cultuur. Zo vertelt Romano Boshove, het jongste raadslid van Hardenberg, waarom hij de cultuur een warm hart toedraagt. Journalist en schrijver Dolf Ruesink, die onlangs zijn boek Feesten als Wilde Beesten publiceerde, duikt in de wereld van de Anhangers, trouwe fans van de Achterhoekse rockband Normaal, die hun wortels diep in het Nedersaksische streektaalgebied hebben.

Het bedrijfsleven
Ook ondernemers zien de kracht van de Nedersaksische cultuur. Jelle Weever, mededirecteur van familiebedrijf Weever Groep en voorzitter van de Economic Board regio Zwolle, legt uit hoe bedrijven in Noord en Oost-Nederland meer voordeel kunnen halen uit deze gedeelde cultuur. Monique Sleiderink, presentatrice bij Omroep Oost, vertelt wat haar woonplaats voor haar betekent, terwijl Kristel Scholten Linde en haar zoon Hidde, van het eigentijdse
boerenbedrijf Erve Broam in Agelo, hun liefde voor de streek en de regio uitspreken. Het magazine bevat daarnaast boekentips, weetjes en inzichten in de Nedersaksische taal en cultuur.

Samenwerking met Omroep Oost
De samenwerking met Omroep Oost, waar de lancering plaatsvond, is een bewuste keuze. De Overijsselacademie en Omroep Oost slaan de handen ineen om regionale bewustwording en identiteit te versterken. Hoofdredacteur Hendrik Jan Karsten van Omroep Oost: “Onze missies sluiten nauw op elkaar aan als het gaat om het versterken van regionale bewustwording en het stimuleren van een sterke, herkenbare identiteit. Samen kunnen we gebruikmaken van elkaars kennis, netwerk en kanalen. In de aanloop naar de viering van 500 jaar Overijssel in 2028 biedt dit mooie kansen om gezamenlijke verhalen te brengen over verleden, heden en toekomst.”

Lancering van de website deNedersaksen.nl
De Overijsselacademie greep de avond ook aan om de nieuwe website www.denedersaksen.nl te lanceren. Op deze site is van alles te ontdekken over de geschiedenis, taal en cultuur van de Nedersaksische streek, en over het Erfgoed Platform Overijssel. Ook de populaire podcastserie De Nedersaksen is hier te vinden. Dit digitale platform biedt een toegankelijke manier om de kracht van de Nedersaksische cultuur te ontdekken en te beleven, met aandacht voor de diversiteit binnen de regio, waaronder de Twentse en Sallandse cultuur.

“Dit is niet alleen het verhaal van de taal, maar het is het verhaal van onze gedeelde geschiedenis. Dat raakt aan wie je bent en waar je vandaan komt.”

Andries Heidema