Veel mensen verhuizen in hun leven een paar keer. Inwoners van Staphorst blijven vaak graag in deze mooie plaats wonen, maar soms is het toch nodig om elders een woning te huren of te kopen. Dit kan onder meer te maken hebben met het stichten van een gezin of een nieuwe baan. Ontdek in dit artikel hoe je gauw een geschikte woning vindt en op een slimme wijze de verhuizing regelt.

  1. Een woning vinden via een woningcorporatie

Helaas zijn er in Nederland te weinig woningen. Het vinden van een koopwoning of huur woning kan dus best lastig zijn. Om te beginnen doe je er altijd goed aan om je in te schrijven als woningzoekende bij een woningcorporatie in de plaats waar je wilt gaan wonen. Dit is de beste manier om langzaam maar zeker hoger op de wachtlijst te komen en je kans op een huurhuis te vergroten. Voor de meeste (sociale) huurwoningen geldt namelijk dat ze verhuurd worden aan de kandidaat met de langste inschrijfduur. Soms worden er echter ook woningen aangeboden aan degene die als eerste reageert op een advertentie voor een huurwoning. Hou het actuele aanbod dus goed in de gaten.

  1. Woning zoeken via makelaar of andere verhuurder

Met name in de vrije sector zijn er ook makelaardijen en particuliere woningaanbieders actief in de verhuur en verkoop van woningen. Als je gauw een huurwoning nodig hebt, maak je bij deze partijen de meeste kans. Denk bijvoorbeeld aan ruime huurwoningen in Utrecht, Amsterdam of Zwolle. Via deze weg zijn ook vaak gemeubileerde en gestoffeerde woningen te huren. Dit kan erg handig zijn voor expats en anderen die tijdelijk woonruimte zoeken.

  1. Verhuisbedrijf inhuren

Heb je weinig tijd, maar wel budget en wil je jezelf veel gesjouw besparen? Huur dan een verhuisbedrijf in. Dit scheelt je veel tijd en moeite. Je weet bovendien zeker dat er netjes met je spullen wordt omgesprongen. Daarnaast hebben verhuizers allerlei handige faciliteiten beschikbaar, zoals een verhuislift.

  1. Neem de tijd om in te pakken

Begin ruim voor de geplande verhuisdatum met het inpakken van de verhuisdozen. Ga hiermee op een georganiseerde wijze aan de slag. Begin met het inpakken van de spullen die je de eerste tijd niet hoeft te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld om beeldjes, fotoboeken en kledingstukken gaan. Zaken die je nog dagelijks nodig hebt, pak je pas op het laatste moment in. Noteer op iedere verhuisdoos wat je erin gestopt hebt. Dit maakt het na de verhuizing eenvoudig om al je spullen gauw terug te vinden en een plekje te geven in je nieuwe huis.

  1. Verhuisberichten verzenden

Denk je ook aan het versturen van adreswijzigingen? Breng je netwerk tijdig op de hoogte van je nieuwe adres. Dit doe je via een e-mail of een kaartje over de post. Denk hierbij ook aan bedrijven waar je klant bent, je huisarts en je tandarts. Besteed in de aanloop naar de verhuizing extra aandacht aan het wijzigen van je woonverzekering en je energiecontract.