Hierbij nodigen wij onze leden uit voor de ledenvergadering op 25 maart 2024.
Aanvang 19.30 uur.
Locatie: Koetshuus, Gemeenteweg 83a, Staphorst.
Aanmelden is niet nodig, maar als u corona-gerelateerde klachten heeft dan vragen wij u niet te komen.

De agenda ziet er als volgt uit:

1. Opening door de voorzitter.
  2. Vaststelling notulen ledenvergadering 20 maart 2023 (staan in mededelingenblad nr. 176 van juni 2023, zijn op te vragen op secretaris@historischeverenigingstaphorst.nl of 0522-463220 en liggen op de vergadering,).
  3. Vaststelling jaarverslag secretaris (vindt u hier en ligt op de vergadering).
  4. Jaarverslag van de penningmeester.
  5. Verslag van de kascommissie.
  6. Goedkeuring financieel jaaroverzicht 2023. Hiermee wordt het bestuur decharge verleend.
  7. Benoeming kascommissie 2024.
  8. Vaststelling begroting en vaststelling contributie 2024.
    Het bestuur stelt voor de contributie te handhaven op € 15,00 bij automatische incasso, € 17,50 bij andere wijze van betalen en € 22,50 voor leden in het buitenland.
  9. Bestuursverkiezing
    Aftredend zijn Willem Kappe, Henk Koobs en Henk de Weerd. Zij stellen zich herkiesbaar.
  10. Voorstel tot rectificatie van de oprichtingsakte/statuten (zie onderstaande toelichting).
  12. Sluiting

Na een korte pauze zal Henk Stroeve een lezing houden over hoe een streekgenoot zich 50 jaar in Rotterdam heeft staande gehouden in allerlei functies en rollen bij de politie.

Toelichting rectificatie oprichtingsakte/statuten

Met de akte van 15 augustus 1980 werd de vereniging formeel opgericht. In deze akte zijn ook de statuten opgenomen. Onlangs ontdekten wij, dat een statutenwijziging praktisch niet mogelijk is. Hiervoor moet een ledenvergadering worden uitgeschreven. Om een geldig besluit te nemen moet twee derde van de leden aanwezig zijn. Onze vereniging heeft zo’n 1500 leden, zodat ruim 1000 leden aanwezig zouden moeten zijn op de ledenvergadering. Dit zal in de praktijk niet voorkomen. Om de statuten toch te kunnen wijzigen is daarin vaak een lid opgenomen, waarin staat, dat, wanneer op een ledenvergadering het vereiste aantal leden niet aanwezig is, binnen een bepaalde termijn een tweede vergadering kan worden uitgeschreven. Voor deze tweede vergadering geldt geen eis van een minimum aantal aanwezige leden. Door onbekende oorzaak is dit lid niet opgenomen in onze statuten. (In het artikel in de statuten over ontbinding van de vereniging is dit lid wel opgenomen.)

Wij hebben dit voorgelegd aan de notaris, die de volgende oplossing voorstelt:

Op de komende ledenvergadering voorstellen om de akte d.d. 15 augustus 1980 te rectificeren. Deze rectificatie betreft dan artikel 15, waar een lid met de volgende tekst aan toegevoegd moet worden:

“Indien het in het derde lid van dit artikel gestelde quorum niet wordt gehaald, dan kan in een tweede vergadering over hetzelfde onderwerp worden besloten met een meerderheid van twee derde van het aantal uitgebrachte geldige stemmen, ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigden. Deze vergadering mag niet eerder dan acht dagen en niet later dan dertig dagen na de eerste vergadering worden gehouden. “

met als argumentatie, dat voor statutenwijziging en voor ontbinding van de vereniging dezelfde regels gehanteerd moeten worden.

Als u het niet eens bent met deze rectificatie dan kunt u dit uiterlijk op de komende ledenvergadering aan ons doorgeven.

Op onze website (www.historischeverenigingstaphorst.nl/over-ons/statuten) kunt u de huidige statuten bekijken.