“Muziek kan bewerkstelligen wat met enkel woorden niet lukt” zo hield muziekwetenschapper dr. Marcel Zwitser zijn gehoor vorige week dinsdag voor tijdens een lezing over het ontstaan van de Matthäus-Passion in Museum Staphorst. Zwitser nam de toehoorders mee naar de stad Leipzig van begin 18e eeuw en vertelde over de theologie en cultuur van de tijd waarin het meesterwerk van Johann Sebastian Bach tot stand kwam. Het had een belangrijke rol in de kerkdiensten op Goede Vrijdag. Het wereldberoemde oratorium zit vol symboliek en verwijzingen vanuit het evangelie van Mattheus, maar ook andere delen uit de Bijbel.
Afgelopen zaterdag voerde Ars Musica, bestaande uit 77 muzikanten, koorleden en (internationale) solisten, de Matthäus-Passion op in kerk De Levensbron in Rouveen aan de vooravond van de lijdensweek. Het drie uur durende meesterwerk van Johann Sebastian Bach over het lijden en sterven van Christus werd ademloos aanschouwd door 556 mensen. Een bijzonder moment: nog nooit eerder werd de Matthäus-Passion in de gemeente Staphorst uitgevoerd.
„Wij wilden dit prachtige, indrukwekkende muziekstuk naar de gemeente Staphorst halen, uit de sfeer van grote steden en bekende kerken”, zegt Henry Visscher, een van de organisatoren. Dat werd nog een hele toer, maar het lukte. „De Matthäus-Passion is een relatief lang en complex klassiek muziekstuk. Dat vraagt om professionele uitvoerders zoals Ars Musica. Het is voor zowel zangers, muzikanten als publiek uitdagend”, aldus medeorganisator Johan van Arnhem van ConsoloNL.
Boer Staphorst, Rouveen Kaasspecialiteiten, Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland en de gemeente Staphorst droegen bij in de kosten waardoor de plannen gerealiseerd konden worden en de toegangsprijs relatief laag kon blijven.
De bekende uitvoeringen van de Matthäus-Passion op de bekende plekken van ons land, zoals Naarden, worden doorgaans bezocht door een schare vaste fans. In Rouveen was dat anders. De meeste bezoekers zagen en hoorden de ‘Matthäus’ voor het eerst. Ars Muscia-dirigent Patrick van der Linden refereerde daar zaterdagavond aan. „Het is mooi om dit op een voor ons nieuwe locatie te spelen voor een publiek dat dit grotendeels voor het eerst ervaart ”
Gaan we nog een keer zoiets doen in Rouveen of Staphorst? „We gaan dit binnenkort evalueren. Er zijn nog meer prachtige, klassieke werken zoals de Messiah van Händel. Zang en muziek hebben van oudsher een belangrijke rol in de rijke cultuur van onze dorpen. Wie wordt dit een nieuwe loot aan die stam”, besluit Visscher.
Foto’s © Jaco Hoeve Fotografie