De bestrijding van de coronacrisis vereist een enorme maatschappelijke inspanning, die iedereen al bijna een jaar lang raakt. Na het applaus vanuit de samenleving voor de zorg, tijdens de eerste golf, vindt Isala het daarom belangrijk óók waardering en respect te tonen voor alle mensen die al zo lang bereid zijn zich aan de maatregelen te houden. Jullie klapten voor ons, nu klappen wij voor jullie. Dat is het idee achter de campagne Dóórzetters bedankt!. “Die wederzijdse waardering vinden we belangrijk. Maar de boodschap is ook: houd vol!”, zegt Isala-voorzitter Rob Dillmann.

Klappen voor alle doorzetters

In de video hieronder, die de start inluidt van de campagne ‘Dóórzetters bedankt!’, klappen medewerkers van Isala voor alle doorzetters en volhouders in de samenleving. “Voor al die thuiswerkers en thuisleraren, maar ook de online gamers en online daters. Voor al die mensen die opletten en niet besmetten”, zeggen ze beurtelings in een kettingboodschap. 

Belang van de campagne

Want minder mensen met corona, betekent ook minder ziekenhuisopnamen. Dat is en blijft de kern. En Isala-voorzitter Rob Dillman gaat nog wat dieper in op het belang van de campagne en de timing ervan: “Tijdens de eerste golf was de maatschappelijke waardering voor de zorg enorm. In de tweede golf was het al meer business as usual en je merkt nu dat in de samenleving steeds meer zorgen ontstaan over de bijwerkingen van alle sociale maatregelen”, schetst hij.

We zijn allen één

Die zorgen worden gedeeld bij Isala, want ze treffen evengoed de ziekenhuismedewerkers en hun families. Dillmann: “Daarin zijn we allen één. Daarom is het goed elkaar af en toe een hart onder de riem te steken. Er is ruime waardering geweest vanuit de maatschappij naar de zorg. Maar er is ook enorme waardering vanuit de zorg voor de maatschappij. Voor alle mensen die blijven volhouden en bereid zijn alle coronamaatregelen te respecteren en na te leven. We realiseren ons dat het maatschappelijk gezien veel vraagt van iedereen. Tegelijkertijd is het ongelooflijk belangrijk dat we nog even volhouden met z’n allen.”

Marathon

En dat valt niet altijd mee, beseft de Isala-voorzitter. “De laatste loodjes wegen het zwaarst; dat geldt zeker ook voor deze crisis. We zijn bezig aan een marathon, terwijl we in het begin misschien dachten dat we de 1500 meter aan het lopen waren. Door de vaccinaties komt de finish dichterbij, maar mede door de onzekerheid rond de Britse variant blijft het een hobbelig parcours: we weten niet of er nog een heuvel komt na de bocht.” 

Steuntje in de rug

Vandaar de term ‘dóórzetters’ in de campagnenaam, want het komt steeds meer aan op doorzetten en volhouden. De campagne van Isala moet daarbij helpen, als steuntje in de rug voor al die mensen die er onder elke omstandigheid iets van blijven maken. Van thuiswerken terwijl je de kinderen verschoont tot sporten op je zolderkamer.

#doorzettersbedankt

Onderdeel van de campagne Dóórzetters bedankt! is dat alle thuisblijvers elkaar ook kunnen motiveren met zelfgemaakte content, door klapvideo’s en de meest creatieve activiteiten te delen met Nederland. Dit kan via de hashtag #doorzettersbedankt. Dillmann: “Of het nou de avondklok is of deze campagne; alle kleine beetjes helpen. Maar we moeten het wel samen blijven doen.”

YouTube video