Om het jaar af te sluiten hebben we een speciale nieuwsbrief samengesteld. Aan de hand van 50 foto’s van Jan Timmerman gaan we met Danny van der Sluis een ronde mee over het TT Circuit Assen. Daarbij geeft de Nederlands kampioen tekst en uitleg over de verschillende delen van het Drentse circuit.
KLAAR VOOR VERTREK – FOTO’S 1 T/M 5
DE NOORDLUS – FOTO’S 6 T/M 13
“Nadat je bij start-finish via het pitbord een contactmoment met het team hebt gehad, rem je aan voor de Haarbocht. Hoe je de Haarbocht uitkomt is belangrijker dan hoe je erin gaat, want dit bepaalt hoe hard je Madijk in kan gaan. Met een nieuwe band kan je vol gas houden in Madijk. Dan gaan we naar Ossebroeken; de belangrijkste bocht van de eerste sector. Wanneer de grip afneemt, is het lastig om daar de achterkant op lijn te houden. Een hoge bochtensnelheid is belangrijk in Ossebroeken en zorgen dat je op een goede lijn uitkomt voor de Strubben.”
VIA DE STRUBBEN OVER DE VEENSLANG NAAR DE RUSKENHOEK – FOTO’S 14 T/M 22
“De Strubben is overhaakse bocht en een ‘lastig ding’. Het is een bocht waar je veel tijd kan winnen of verliezen. Met de BMW kan ik de bocht kort afdraaien en snel op het gas. Daar winnen we veel tijd mee en dit zorgt er mede voor dat we vaak snel zijn in de eerste sector. Na de Veenslang komen we aan bij de Ruskenhoek. We rijden meestal de langzame variant en deze is niet heel spannend. De snelle variant, die je ze o.a. met de MotoGP rijden, is veel spectaculairder en uitdagender.”
STEKKENWAL EN DE BULT – FOTO’S 23 T/M 32
“De Stekkenwal is één van de mooiere bochten van het circuit en één van de weinige bochten met verkanting. Bij het uitkomen van de Ruskenhoek moet je eigenlijk iets laten liggen om de Stekkenwal perfect te nemen. Hoog insturen, kort terughalen en dan vroeg op het gas. Belangrijk is dat je tractie behoudt richting De Bult, waar het een kwestie is van laat remmen en zorgen dat je niet al te wijd uitkomt. Een goed gevoel met de voorkant is belangrijk in de Bult. Afgelopen jaar heb ik in deze bocht regelmatig iemand kunnen inhalen.”
DE ZUIDLUS – FOTO’S 33 T/M 43
“Mandeveen en Duikersloot; een fantastische bochtencombinatie! Het is heel belangrijk hoe je uit Duikersloot komt. Als je daar 15 km/h mist, dan blijf je dat missen tot in de Ramshoek. Tussen Mandeveen en Duikersloot lift je de motor iets op, zodat je flink gas kan geven. In dat tussenstukje plaats je de motor tevens in de juiste positie voor Duikersloot. Dan gaan we naar Meeuwenmeer; een flauw knikje naar rechts, maar wel een spannende. Het is belangrijk om een goede lijn te hebben en de fiets één keer kort af te draaien. Hierdoor kan je de achterkant als het ware iets mee laten driften door de bocht en pak je de meeste snelheid mee richting Hoge Heide en de Ramshoek.” 
RAMSHOEK EN GEERT TIMMER BOCHT – FOTO’S 44 T/M 49
“De Ramshoek vind ik de gaafste bocht van het circuit; een waar je ook het verschil kan maken. Wanneer je hard Meeuwenmeer uitkomt is dit een plek waar je goed kan inhalen en het is tevens een bocht waar jij je moeilijk kan verdedigen als er iemand kort achter je rijdt. Als je de bocht kort houdt, dan pak diegene je bij het aanremmen voor de GT. Als je hem iets hoger houdt, dan kan iemand bij je binnendoor in de Ramshoek. Het is een bocht die mij goed ligt en waar het geweldig is om in te halen. Vervolgens gaan we door naar de Geert Timmer Bocht; een plek waar je altijd iets kan proberen en zeker in de laatste ronde nog een plekje kan winnen. Voor het publiek een prachtige plek om te kijken, want daar gebeurt altijd iets.”
DE FINISH – FOTO 50
We hopen dat jullie genoten hebben van het rondje met Danny van der Sluis op de BMW van het TT Racing Team over het TT Circuit Assen aan de hand van prachtige foto’s van Jan Timmerman. Mocht je willen weten waar Danny zich exact bevindt op een bepaalde foto, dan kan je onderstaande plattegrond nog raadplegen.

Voor nu willen we iedereen hele fijne feestdagen en een prettige jaarwisseling toewensen. Tot in 2021!

Danny van der Sluis #10
PLATTEGROND – WAAR IS DANNY OP WELKE FOTO?