Iedereen die de geschiedenis van Porsche kent, weet dat 1963 hét jaar was. In 1963 introduceerde Porsche namelijk hun baanbrekende 901 op de 911 op de Frankfurt Motor Show. Dankzij onze vrienden bij Peugeot werd de 901 de 911 en was de wereld voor sportwagenfans nooit meer hetzelfde. De 911 was een kleine, krachtige en leuke sportwagen met een zescilinder boxermotor op de verkeerde plek. Het werd direct populair, terwijl ook een tweedehands Porsche 911 nog steeds bij veel mensen op het lijstje staat. Wil je ook graag deze luxe auto kopen? Je kunt dan het beste kiezen voor een van de volgende modellen. 

Porsche 911 GT3 RS 4.0 (997)

Dit is de laatste 997 Porsche en direct ook veruit de beste. De RS 4.0 is gebouwd om de 2011 GT3 RSR-raceauto te homologeren en is uitgerust met een 4 liter flat six-motor die het vermogen verhoogde van ongeveer 444 naar 500 pk. De GT3 RS is nu al een verzamelwagen en dat is echt logisch. Toen hij in 2011 werd uitgebracht, was de 997,2 GT3 RS 4.0 namelijk de krachtigste en grootste atmosferische 911 ooit gemaakt. De flat-six had 493 pk en dezelfde crank als de GT3 R en RSR raceauto’s. Bovendien ziet het er prachtig uit! Wil je een tweedehands Porsche 911 kopen? Dit model zul je dan vaak zien!

Porsche 911 GT2 (993)

De 993 GT2 is bijzonder. Het is gebaseerd op de 993 Turbo, maar de 993 GT2 werd gebouwd voor homologatiedoeleinden. Porsche nam de twin-turbo flat-six-motor uit de 911 Turbo en combineerde deze met het brede chassis met achterwielaandrijving om een ​​van onze favoriete Porsches ooit te creëren. Er werden er slechts 57 gebouwd en ze kosten vandaag meer dan een miljoen euro, dus verwacht geen koopje als je deze Porsche 911 als tweedehands oldtimer wilt kopen. Als je dit doet, zul je echter wel de eigenaar van een prachtige vierwieler zijn waar menigeen jaloers op is.

Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0

Deze hybride raceauto is geen Prius, totaal niet. Porsche besloot namelijk samen te werken met het Williams F1 Team om hybride technologie te ontwikkelen die het kon gebruiken om te gaan racen. Ze namen in wezen het F1-kinetische energieterugwinningssysteem (KERS) maar gebruikten kinetische energie opgeslagen in een vliegwiel in plaats van batterijen om de epische GT3-R te creëren met zijn twee elektromotoren. De elektromotoren voegden 218 pk aan de voorwielen toe als aanvulling op de 470 pk sterke vierliter zescilinder achterin. De 911 GT3 R Hybrid was een gamechanger en dat was duidelijk toen racecars destijds niet wisten hoe ze de auto moesten classificeren. 

Porsche 911 Carrera GTS (991.2)

Dit is de voordeligste, allround straatgerichte 911 en volgens experts de beste allround 911 die je vandaag nieuw kunt kopen. Evenwichtig, verkwikkend en de beste rijervaring onder de 200 duizend euro, vooral als tweedehands Porsche 911. De handgeschakelde GTS is een perfecte combinatie van kracht en grip, het is geschikt om elke dag mee te rijden en mee te leven. De Carrera GTS zit dan ook mooi tussen de Carrera S en de GT3 in. De GTS-modellen nemen de beste opties die je op een Carrera S kunt kopen en worden standaard meegeleverd. Dat betekent dat de Carrera GTS Sport Chrono krijgt en de coole verschillende rij-instellingen die daarbij horen.

911 Turbo S (997)

De 997 Turbo S staat op deze lijst omdat het zelfs vandaag de dag een supersnelle, comfortabele en luxueuze auto is die er nog steeds modern uitziet en nog steeds de meeste nieuwe auto’s kan vernietigen als het om prestatie gaat. Hij was het beste verouderd van alle 911’s uit diezelfde tijd en kan tegenwoordig voor een relatief spotprijs worden gekocht op de markt voor gebruikte auto’s. Hoewel recentere Turbo- en Turbo S-modellen duidelijk sneller zijn, is dit voor veel mensen de favoriete Turbo-model in de recente geschiedenis van Porsche.