Vanuit diverse delen van het land streken vandaag bezoekers neer in Zwartewaterland. Reden was een concertserie op de drie historische orgels in de Hervormde kerken van Zwartewaterland. In een dag vullend programma maakten ze kennis met de orgels gebouwd door Zwier van Dijk (Genemuiden, 1885) en Rudolf Knol (Zwartsluis, 1796/Hasselt, 1806).

Het publiek toonde zich nieuwsgierig naar de orgels in deze hoek van Overijssel. In een uitgekiend programma presenteerde de in Hasselt woonachtige organist Evan Bogert de karakteristieken van de betreffende instrumenten. Zo speelde hij de fantasie over psalm 124 van Jan Zwart op alleen de registers die Zwier van Dijk destijds aanbracht. Met als resultaat een enigszins donkere sonore klank, met een grote draagkracht; het oorspronkelijk klankbeeld tot aan de restauratie en uitbreiding in 1961.

Het onlangs gerestaureerde orgel in Zwartsluis klonk helder en fris. De Toccata en fuga in d-Moll, BWV 565 rolde verrassend krachtig en fier door de kerk. Hasselt, het sluitstuk van de dag, lag zoals altijd aangenaam in het oor. Ook bij het volle werk verliest het zijn fijnzinnigheid niet. Al met al een dag waarin orgel minnend Nederland op een originele manier kennis kon maken met de verschillende orgelklankkleuren in Zwartewaterland. Vanuit het thema Pinksteren improviseerde Bogert op het Zwier van Dijk orgel over het bekende: ‘Roept uit aan alle stranden, het Evangelie Woord.’ Dat is misschien nog wel het mooiste van de orgels: ze mogen dienstbaar zijn aan de Christelijke eredienst en houden de lofzang gaande.

 

Foto’s © G.J. Westhoff

 

Evan Bogert achter op het Knol-Orgel in Hasselt

De speeltafel van het Knol-orgel in Zwartsluis

Het Zwier van Dijk orgel in Genemuiden

Het front van het Knol-Orgel in Zwartsluis

Het front van het Knol-Orgel in Zwartsluis